کد خبر: ۵۴۳۱۴۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳
"برای حذف ایران از فهرست خاکستری، دولت ۴ مصوبه را به مجلس پیشنهاد کرده

۴۰ روز تا تصمیم تهران برای پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی| رد FATF چه تاثیری برا اقتصاد ایران خواهد داشت؟

"برای انجام الزامات گروه ویژه اقدام مالی و حذف ایران از فهرست خاکستری، دولت میانه‌روی ایران چهار مصوبه را برای تصویب به مجلس ایران پیشنهاد کرده است. دو مورد مرتبط با "مبارزه با پولشویی" و "کنوانسیون پالرمو" درباره ممنوعیت تامین هزینه تروریسم و نظارت بر این موضوع هنوز تصویب نشده‌اند. در صورتی که دستورالعمل گروه ویژه اقدام مالی از سوی مجلس ایران پذیرفته نشود آن کشور از فهرست خاکستری وارد فهرست سیاه خوهد شد. این موضوع برای ایران خطرناک است چرا که در آن صورت نه تنها کشورهای غربی که روسیه و چین نیز حاضر به گسترش همکاری‌های مالی و اقتصادی نخواهند شد."
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل-  سایت "میدل ایست ای" با اشاره به اینکه مشخص نیست آیا ایران در نهایت اصلاحات پیشنهاد شده از سوی "گروه ویژه اقدام مالی"  (FATF) را خواهد پذیرفت یا خیر، می‌نویسد ایران فرصت کمی در اختیار دارد، کمتر از 40 روز و در این فرصت می‌تواند با پیوستن به FATF از ورود به فهرست سیاه آن نهاد جلوگیری کند چرا که ورود به آن فهرست عواقب جبران‌ناپذیری را برای اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این سایت در ادامه می‌نویسد: "گروه ویژه اقدام مالی یک سازمان بین دولتی است که در سال 1989 میلادی توسط کشورهای عضو گروه جی 7 برای مبارزه با پولشویی تاسیس شد. هدف این سازمان متقاعدساختن کشورها برای اجرای اقدامات قانونی، نظارتی و عملیاتی برای مبارزه با پولشویی و مسدودکردن مسیر تامین مالی تروریسم و گسترش تسلیحات کشتار جمعی بود. تاکنون 198 دولت متعهد به اجرای دستورالعمل‌های آن سازمان شده‌اند. در توصیه بیست و نهم از چهل دستورالعمل آن سازمان اشاره شده که کشورها باید یک واحد اطلاعات مالی مستقل را برای دریافت و جمع‌آوری اطلاعات در مورد پولشویی و تامین مالی تروریسم ایجاد کنند و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آن داده‌ها را منتشر کنند. در این دستورالعمل آمده که دولت‌ها باید در تبادل اطلاعات در این‌باره با یکدیگر همکاری کنند".

۴۰ روز تا تصمیم تهران برای پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی| رد FATF چه تاثیری برا اقتصاد ایران خواهد داشت؟

در ادامه این گزارش آمده است: "برای انجام الزامات گروه ویژه اقدام مالی و حذف ایران از فهرست خاکستری، دولت میانه‌روی ایران چهار مصوبه را برای تصویب به مجلس ایران پیشنهاد کرده است. دو مورد مرتبط با "مبارزه با پولشویی" و "کنوانسیون پالرمو" درباره ممنوعیت تامین هزینه تروریسم و نظارت بر این موضوع هنوز تصویب نشده‌اند. در صورتی که دستورالعمل گروه ویژه اقدام مالی از سوی مجلس ایران پذیرفته نشود آن کشور از فهرست خاکستری وارد فهرست سیاه خوهد شد. این موضوع برای ایران خطرناک است چرا که در آن صورت نه تنها کشورهای غربی که روسیه و چین نیز حاضر به گسترش همکاری‌های مالی و اقتصادی نخواهند شد. به نظر می‌رسد موضوع پذیرش دستورالعمل FATF از سوی ایران درگیر منازعه شدید میان دولت و مخالفان محافظه‌کار دولت در مورد اتخاذ اصلاحات مالی پیشنهاد شده توسط آن نهاد است".

این گزارش می‌افزاید: "برای محافظه‌کاران ایران این موضوعی غیرقابل تجمل است که ایران اطلاعات مالی خود را با سایر دولت‌ها و سازمان‌های بین المللی به اشتراک گذارد. همچنین، آنان معتقدند که کنوانسیون پالرمو ایراد دارد چرا که کمک ایران به جنبش‌های مقاومت از جمله حماس در فلسطین و حزب‌الله در لبنان را نیز ممکن است مصداق حمایت از تروریسم تعریف کند. این دو گروه توسط سازمان ملل به عنوان گروه‌های تروریستی شناخته نشده‌اند با این حال، محافظه‌کاران در ایران معتقدند که ممکن است تحت فشار امریکا روزی این دو گروه به عنوان سازمان‌های تروریستی از سوی سازمان ملل متحد شناخته شوند و در آن زمان ایران در صورت پذیرش کنوانسیون پالرمو و مفاد گروه ویژه اقدام مالی با مشکل مواجه خواهد شد. سیستم بانکی ایران با فساد مواجه است. حتی رحمانی فضلی وزیر کشور نیز روزی گفته بود که بخشی از پول وارد شده به کارزارهای انتخاباتی از طریق قاچاق مواد مخدر بوده‌اند. به نظر می‌رسد جریانی در ایران فکر می‌کند پذیرش دستورالعمل گروه ویژه اقدام مالی تلاش ایران برای دور زدن تحریم‌های امریکا را دچار مشکل کند. مخالفان تصویب دستورالعمل گروه ویژه اقدام مالی در ایران می‌گویند ممکن است ایران با پذیرش آن به دامی مشابه دام پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) بیفتد. آنان می‌گویند ایران در حالی که بخشی از ان پی تی بوده (علیرغم آن که اسرائیل نیست) و علیرغم انطباق اقدامات خود با خواسته‌های بین‌المللی هنوز هم از زنجیره‌ای از تحریم‌ها رنج می‌برد".

۴۰ روز تا تصمیم تهران برای پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی| رد FATF چه تاثیری برا اقتصاد ایران خواهد داشت؟

میدل ایست ای افزوده نوشته است: "در مورد تحریم‌های امریکا، اروپایی‌ها به همراه روسیه و چین علیه فشار امریکا مقاومت می‌کنند. با این وجود، در مورد FATF اگر ایران در فهرست سیاه قرار گیرد نه تنها کشورهای غربی که روسیه و چین نیز همکاری‌های خود را با ایران متوقف خواهند کرد. مسئله پیوستن به کنوانسیون پالرمو نیز با موانعی زیاد همراه است. روشن نیست که ایران دستورالعمل گروه ویژه اقدام مالی را خواهد پذیرفت یا خیر اما آنچه روشن است این که تنها چهل روز دیگر وقت دارد تا در این باره تصمیم‌گیری کند".

"میدل ایست ای" در پایان می‌نویسد: "ایران با معضلی گیج‌کننده مواجه است. اگر خود را با دستورالعمل آن سازمان منطبق نسازد کل سیستم بانکی ایران ممکن است از سیستم مالی جهانی جدا شود. این بدان معناست که تقریبا غیرممکن است که درآمد نفتی آن کشور بتواند از طریق نظام بین‌المللی تامین شود. در صورتی که ایران دستورالعمل را بپذیرد باید با ایجاد نهادهای اطلاعات و ارزیابی داده تازه موافقت کند که خود باعث ایجاد مشکلات بیشتری در دور زدن تحریم‌های امریکا می‌شود ".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
4
2
حالا به FATF هم میپیوندن ببینیم دیگه بهانه شما چیه ، باز دلار میشه ۱۵۰۰۰ تومن و شما به رفتن دختران در ورزشگاه آزادی یا واگذار نکردن اسلحه ها یمان به امریکا ربطش میدهید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
1
6
تندروها هرگز نمیذارن این موارد به نتیجه برسه چون سودهای سرشارشون از بین میره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
0
4
بخاطر این دو گروه که نباید اقتصاد کشورمون رو فلج کنیم..خواستیم کمک کنیم نقدی بهشون بدین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
2
اینکه نمیشه با هر چیزی که باعث بهبود اقتصاده مخالفت بشه و بعد هم الم ... بردارند و هی بگن چرا اقتصاد اینجوریه و اونجوریه و مثلاً بخوان مردم رو به جون هم بیاندازن و از آب گل آلود ماهی بگیرن و ...... !!!!!!
بالاخره دم خروس رو باور کنیم یا .......?????????????
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
3
وقتی این پیمان ها را نپذیرید و دنیا با شما معامله نکند کدام تحریم را دور زده و از کدام بازار سیاه و به چه قیمتی می خواهیدخرید کند.
پول نفت اگر بتوانید بفروشید چگونه به دست شما خواهد رسید با درست شدن صدها زنجانی و صراف دیگر؟!
لطفا به فکر مردم باشید
منطقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
4
مخالفین fatf مخالفین ایران وایرانیند اسراییل آمریکا و عربستان بدنبال این است که ایران این قانون را تصویب نکند به هوش باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
2
کامنت طلایی. افرین
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
3
کسانیکه کار را به اینجا رسانده اند ضربه نهائی شان هم مخالفت با پیوستن ایران به این مقررات است تا بکلی رابطه مالی ایران را با خارج قطع کنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
ما که ریگی به کفشمان نیست نباید از پیوستن به این سازمان بترسیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین